Ścieżka w miejsce kolejki
Krok bliżej do ciekawej inwestycji w naszej gminie, ścieżki rowerowej po śladzie dawnej kolejki wąskotorowej. Gmina Kołbaskowo podpisała porozumienie z włodarzami niemieckich gmin.
Następnym krokiem będzie złożenie wspólnego wniosku do Programu Współpracy INTERREG V A Brandenburgia – Polska. Dofinansowanie inwestycji może wynieść 85 procent (3,8 mln euro). Gmina Kołbaskowo jest liderem projektu. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie to jego realizacja mogłaby się rozpocząć w tym lub przyszłym roku.
Temat budowy ścieżki rowerowej z Niemiec, przez gminę Kołbaskowo do Szczecina, po szlaku dawnej kolejki wąskotorowej CPO (Casekow–Penkun–Oder) pojawił się w ubiegłym roku. W listopadzie w Kołbaskowie o koncepcji rozmawiały władze naszej gminy z włodarzami gmin niemieckich oraz przedstawicielami Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
- To bardzo ciekawa koncepcja. Wpisuje się w nasze plany realizacji ścieżek rowerowych w naszej gminie – mówiła Małgorzata Schwarz, wójt Gminy Kołbaskowo.
Linia CPO powstała w 1899 roku. Miała ok. 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow, skąd przebiegała w kierunku północnym docierając do miasta Penkun. Dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w które go pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin Gumieńce. Stacją końcową były Pomorzany Wąsk. w Szczecinie. Przykładowo, w 1935 roku kolejką przewieziono 93 tys. pasażerów oraz 125 tys. ton towarów.
Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. W rejonie Karwowa zachował się nasyp, który przeciął duży akwen. Dodajmy, że przebieg linii bardzo dobrze widać na internetowej mapie Google.
Nowa ścieżka w gminie Kołbaskowo miałaby ok. 9 km. Od granicy państwa do Będargowa można ją zbudować dokładnie po śladzie dawnej kolejki. W rejonie Warzymic musiałaby jednak nieco odbiec od dawnego przebiegu CPO, m.in. dlatego, że wąskotorówka w tej miejscowości biegła tuż obok dzisiejszej linii normalnotorowej Szczecin – Berlin.
fot/tekst : J. Dworzyński / UG Kołbaskowo