logo gif 10lat

Open menu

 reklama

Ancora 1000x175 baner VIP

Rowerem po wąskotorówce. Część II.

cpo-waskotorowka-pomorzany-Wracamy do opisu kolejnego fragmentu trasy kolejki wąskotorowej, która przebiegała przez kilka naszych miejscowości. Linia Casekow-Penkun-Oder zbudowana została na początku XX wieku i łączyła m.in obecny Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo i Warzymice. Gmina Kołbaskowo wraz z niemieckimi samorządami zamierza przystąpić do budowy ścieżki rowerowej po śladzie kolejki. Jeśli trasa jej przebiegu pójdzie dokładnie to jej historycznym śladzie - to będzie to nie tylko gratka dla cyklistów. Długość kolejki wyniosła 42,2 km - dokładnie tyle ile ma maraton.

 

 

 

 
02-penkun-hohenholz-

Pierwszy fragment trasy zakończyliśmy na 14 kilometrze w Penkun. Za stacją kolejową znajdował się wiadukt, po którym górą przebiega dzisiaj autostrada A11. Kilka lat temu Niemcy gruntownie go przebudowali, przez co zniknął kolejny relikt świadczący o przebiegu wąskotorówki pod nim. Dalej linia kolejowa przebiegała równolegle wzdłuż drogi lokalnej "Am Bahnhof" Penkun - Wollin.

W 16 kilometrze, za stacją "Friedefeld-Wollin" linia skręcała na wschód w stronę Battinsthal. W miejscu przystanku w Battinsthal znajduje się spora równia stacyjna, ponieważ istniało tam połączenie z innym systemem torowym. Do przystanku dochodziła linia lokalnej kolejki folwarcznej o rozstawie szyn 600mm z pobliskiego majątku. Przypomnijmy, że nasza wąskotorówka CPO miała szerokość 750mm.

Na dwudziestym kilometrze linia dochodziła do Krackow. W tej miejscowości po likwidacji linii powstała ulica Battinsthaler Weg biegnąca dokładnie po starotorzu CPO. Sam przystanek znajdował się w miejscu, w którym obecnie przebiega droga główna przez tą miejscowość.

W Hohenholz na 23 kilometrze kolejki zachowała się kolejna rampa. Potem linia wchodzi w gęsty las dość trudny do przejechania - mówi Maciej Kiciński, pasjonat kolei i autor większości zdjęć. Spotkać tam można kamienny drogowskaz "Stettin 19km". Szczerze wątpię czy miał związek z drogą kolejową. Jest to pozostałość po jakimś drogowskazie, być może turystycznym, wszak wzdłuż CPO prowadziła droga. Słupki hektometrowe jeśli były to raczej były one typowo wkopane w ziemię i zawierały inną formę zaznaczania kilometrażu: u góry liczba kilometra taryfowego, na dole hektometra, lub czasem na odwrót.


Autorem większości zdjęć i dostarczonych danych jest Maciej Kiciński, któremu składam podziękowanie za pomoc przy pisaniu artykułu. Na zdjęciu tytułowym - stacja Szczecin - Pomorzany Wąskotorowe.

2 hohenholz

Pin It