logo gif 10lat

Open menu

 reklama

medentes przeclaw

CPO - historia kolejki wąskotorowej. Cz.3. odcinek : Penkun - Hohenholz

cpo-waskotorowka-pomorzany-Przed II Wojną Światową przez nasze miejscowości przechodziła kolejka wąskotorowa. Linia Casekow-Penkun-Oder zbudowana została na początku XX wieku i łączyła m.in obecny Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo i Warzymice. Po kilkumiesięcznej przerwie wracamy do opisu kolejnego fragmentu nieistniejącej linii.

 


02-penkun-hohenholz-

Naszą poprzednią opowieść zakończyliśmy na 14 kilometrze w Penkun. Za stacją kolejową znajdował się wiadukt, po którym górą przebiega dzisiaj autostrada A11. Kilka lat temu Niemcy gruntownie go przebudowali, przez co zniknął kolejny relikt świadczący o przebiegu wąskotorówki pod nim. Dalej linia kolejowa przebiegała równolegle wzdłuż drogi lokalnej "Am Bahnhof" Penkun - Wollin.

W 16 kilometrze, za stacją "Friedefeld-Wollin" linia skręcała na wschód w stronę Battinsthal. W miejscu przystanku w Battinsthal znajduje się spora równia stacyjna, ponieważ istniało tam połączenie z innym systemem torowym. Do przystanku dochodziła linia lokalnej kolejki folwarcznej o rozstawie szyn 600mm z pobliskiego majątku. Przypomnijmy, że nasza wąskotorówka CPO miała szerokość 750mm.

Na dwudziestym kilometrze linia dochodziła do Krackow. W tej miejscowości po likwidacji linii powstała ulica Battinsthaler Weg biegnąca dokładnie po starotorzu CPO. Sam przystanek znajdował się w miejscu, w którym obecnie przebiega droga główna przez tą miejscowość.

W Hohenholz na 23 kilometrze kolejki zachowała się kolejna rampa. Potem linia wchodzi w gęsty las dość trudny do przejechania - mówi Maciej Kiciński, pasjonat kolei i autor większości zdjęć. Spotkać tam można kamienny drogowskaz "Stettin 19km". Szczerze wątpię czy miał związek z drogą kolejową. Jest to pozostałość po jakimś drogowskazie, być może turystycznym, wszak wzdłuż CPO prowadziła droga. Słupki hektometrowe jeśli były to raczej były one typowo wkopane w ziemię i zawierały inną formę zaznaczania kilometrażu: u góry liczba kilometra taryfowego, na dole hektometra, lub czasem na odwrót.

 


Autorem większości zdjęć i dostarczonych danych jest Maciej Kiciński, któremu składam podziękowanie za pomoc przy pisaniu artykułu.

 

Artykuły powiązane

 

CPO - historia kolejki wąskotorowej cz.1

 

37-km-WarzymiceNiewielu mieszkańców naszej gminy wie, że kilkadziesiąt lat temu przez nasze tereny przechodziła linia kolejki wąskotorowej. Ślady jej istnienia widoczne są jeszcze w wielu miejscach - ustawienie drzewostanu, nasypy kolejowe, ułożenie kamieni na fragmentach drogi brukowanej zdradzają nam że przed II wojną światową - właśnie to w tych miejscach kursowała kolej wąskotorowa. 

WIĘCEJ

 

 

CPO - historia kolejki wąskotorowej cz.2. Odcinek : Casekow-Penkun

 

jedyny-ocalaly-tor-Czas najwyższy na drugą część opowieści o historii kolejki wąskotorowej, która przebiegała przez nasze okolice. Linia Casekow-Penkun-Oder zbudowana została na początku XX wieku i przechodziła m.in przez obecny Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo i Warzymice. Zabierając się za opis przebiegu trasy warto jest jednak zacząć od Casekow, odkąd liczony jest jej kilometraż. Zgodnie z nazwą, jest to początek linii, choć główne zaplecze znajdowało się na Gumieńcach.

WIĘCEJ


Pin It