Kto i jak obsłuży komunikację w 2019 roku?

81 na zelechowoPod koniec listopada szczeciński Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie usług przewozowych na liniach autobusowych w dziennej i nocnej komunikacji na 2019 rok. I na obecną chwilę, na dwa tygodnie przed zakończeniem roku nie jest wiadomo, jaki operator obsłuży nasze miejscowości od nowego roku. Po ostatnich modyfikacjach finał przetargu przesunięto na styczeń.

 

 

O jakości i sposobie wykonywania usług przewozowych przez PKS na terenie gminy Kołbaskowo można byłoby długo pisać. Średnio raz w tygodniu na adres portalu lub za pośrednictwem fanpejdża wypływają, głównie krytyczne, uwagi na temat kursowania autobusów. Najwięcej z nich dotyczy linii 81, która w zeszłym roku decyzją ZDiTM, została skrócona do Placu Kościuszki.

Pasażerowie, oprócz braku regularności i punktualności przyjazdów skarżą się na brak dobrej klimatyzacji latem i ogrzewania zimą, brak możliwości sprawdzenia on-line gdzie autobus dokładnie jest, brak automatów do sprzedaży biletów czy kłopoty z domykaniem się drzwi. Za kierownicą autobusów należących do szczecińskiego PKS-u najczęściej siedzą obcokrajowcy, którzy mają problem z porozumieniem się z pasażerami oraz nie sprzedają biletów.

Czy w 2019 roku sytuacja się poprawi? Kolejny raz ogłoszonym przetargiem zainteresowała się konkurencyjna firma transportowa. Z odwołania zamieszczonego na strona ZDiTM wynika, że firma PKS, będąca od dwóch lat operatorem na naszych liniach ma poważnego konkurenta w postaci firmy Arriva Bus Transport. Jest ona częścią europejskiego koncernu transportowego należącego do niemieckich kolei.

W nowym przetargu oprócz najniższej ceny (za która można otrzymać 60 punktów) liczy się także rodzaj taboru. Jeśli wykonawca ma wszystkie autobusy niskopodłogowe otrzyma 20 punktów, do 30 pojazdów - 15 punktów a do 10 pojazdów - 5. Nie bez znaczenia jest także wiek taboru za którym można także otrzymać 20 punktów. maksymalną liczba 20 punktów nagradzane są autobusy mające 0-6 lat. 7-12 lat to 10 punktów. Starsze niż 12 lat - 0 punktów

Cały przetarg dotyczy lini 52, 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123 i 124 oraz lini nocnych – 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536. Na terenie naszej gminy ZDiTM posiada następujące linie:
Linia nr 70 - relacja Urząd Miasta – Dworzec Główny – Elektrownia Pomorzany – Kamieniec – Pargowo
Linia nr 81 – relacja Kołbaskowo – Przecław – Plac Kościuszki
Linia nr 83 - relacja Plac Kościuszki – Smolęcin – Kołbaskowo
Linia nr 88 – relacja Maczka – Okulickiego - Stobno – Warnik
Linia nr 523 – relacja Wiszesława – Cukrowa/Przecław

7 grudnia złożone zostało odwołanie od warunków przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej przez firmę Arriva. Skarżący twierdzi, że nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia uniemożliwia mu prawidłowe skalkulowanie oferty. Także bardzo krótki czas rozpoczęcia świadczenia usługi od chwili złożenia oferty uniemożliwia mu realizację zadania. Wykonawca wybrany w przetargu miałby od 1 stycznia mieć już zakupione odpowiednie autobusy wyposażone w dodatkowy sprzęt i urządzenia, wydzierżawione tereny pod zajezdnię, zatrudnienie 88 kierowców i innego personelu, przeszkolenia pracowników czy mobilny serwis techniczny. Takich warunków z pewnością żadna firma autobusowa w ekspresowym tempie zapewnić nie może.

Z pisma jednoznacznie wynika, że ZDiTM faworyzuje w przetargu obecnego wykonawcę - PKS Szczecin. Czy nim zostanie ponownie - dowiemy się 9 stycznia 2019.