Uważaj podczas zakupów w Warzymicach - możesz dostać stuzłotowy mandat!
Szybkie zakupy w warzymickim Lidlu mogą okazać się bardzo drogie. Od pewnego czasu otrzymujemy skargi od mieszkańców dotyczących nałożenia tzw. opłaty dodatkowej za brak biletu postojowego. Nic nie daje obecnie złożenie reklamacji u operatora, nawet dołączony paragon ze sklepu nie jest podstawą do cofnięcia "mandatu".
Dostałem mandat prawie na 100 zł za to że zaparkowałem i nie miałem biletu - pisze jeden z czytelników. Chociaż automat do wydawania biletów nie działał. A zakupy trwały 10 min.
Nie wiadomo dlaczego, pewnie z chęci zysku, weszli w kooperację z tą firmą od opłat parkingowych. Zero kosztów. 50% z mandatu i pusty parking przemówiło do Lidla. Przecież wokół nie ma innych firm, żeby ktoś sobie urządzał darmowy parking na cały dzień. Jeden parkomat wyłączony, drugi ledwo zipie - informuje inny z mieszkańców.
reklama
Sprawdziliśmy sytuację w Warzymicach. Parkingiem zarządza firma Parking Projekt Sp z o.o. Opłata dodatkowa za brak biletu wynosi 95 zł. Jeśli zostanie ona opłacona w ciągu 7 dni, jest ona nieco niższa - 70 zł. Samo pobranie bezpłatnego biletu na czas zakupów może być czasochłonne. Jeden z parkometrów nie działa. Drugi funkcjonuje dość wolno. Jak informują mieszkańcy dochodziło nawet do sytuacji, kiedy kierowca wrócił do auta z biletem, a już za wycieraczką miał wezwanie do zapłaty.
reklama
Sama procedura reklamacji tego typu kar jest uciążliwa. Można ją wykonać przez stronę www i nie można tego zrobić np. przez infolinię. Jeden z czytelników, który reklamował tzw "opłatę dodatkową" załączając paragon ze sklepu otrzymał poniższą odpowiedź
"Po analizie przesłanych przez Państwa informacji oraz dokumentów, nie mamy podstaw do uchylenia nałożonej Opłaty Dodatkowej o numerze .... wystawionej w dniu .... za postój pojazdu o numerze rejestracyjnym ..... Fakt dokonywania zakupów w sklepie, przy którym jest nasz parking, nie jest podstawą do anulowania Opłaty Dodatkowej. Parkując pojazd na parkingu zawierają Państwo umowę najmu miejsca parkingowego, z którą związany jest obowiązek dokonania opłaty oraz jej udokumentowania w sposób określony w Regulaminie danego parkingu. Jednocześnie informujemy, że wystawiony przez kontrolera dokument nie stanowi mandatu karnego lecz zawiadomienie o obowiązku wniesienia Opłaty Dodatkowej, która ma status kary umownej i może być egzekwowana na podstawie przepisów postępowania cywilnego z wykorzystaniem danych właściciela pojazdu pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK)"
reklama
Ostatnio media informują, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do innych firm nadzorujących parkingi przy dyskontach. Jedną z nich jest firma Projekt Parking zarządzająca miejscami parkingowymi pod dyskontem "Lidl" w Warzymicach.
Według UOKiK firmy ograniczają konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby.
- Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – komentuje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.