Czarne chmury nad obwodnicą Przecławia i Warzymic.

korki dk 13W połowie 2021 roku mamy pojechać obwodnicą, która ominie Przecław i Warzymice. Nowa S13 ma połączyć rondo Hakena z autostradą A6, omijając zatłoczoną starą trzynastkę. Dla mieszkańców naszych osiedli jest to inwestycja strategiczna, na którą od lat czekają nie tylko kierowcy. Pytanie - czy nie będą musieli czekać jeszcze dłużej?

 

 

Cały proces decyzyjno-przetargowy budowy 6,5 km drogi ciągnie się od wielu lat. Za jej powstaniem przez lata lobbował były wicepremier, mieszkaniec Kołbaskowa, śp. Longin Komołowski. Do Warszawy wielokrotnie jeździli samorządowcy z naszego terenu, m.in wójt Małgorzata Schwarz oraz lokalni posłowie. Aż do sierpnia 2015, kiedy to ówczesna premier Ewa Kopacz przedstawiła projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 w którym przeznaczono 107 mld zł na wybudowanie 4 tys. km sieci autostrad i dróg ekspresowych, 57 nowych obwodnic, w tym także na obwodnicę Przecławia i Warzymic - która miała powstać do 2020 roku. Miesiąc później we wrześniu 2015, Rada Ministrów przyjęła ten program, a obwodnica znalazła się na liście projektów przeznaczonych do realizacji. 12 października Ewa Kopacz podczas wizyty w Kołbaskowie poinformowała, że właśnie w tym dniu został ogłoszony przetarg. Po jesiennych wyborach parlamentarnych sprawy znacznie spowolniły.

Dopiero w sierpniu 2017 ogłoszony przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” wygrała ostatecznie firma "Energopol" ze Szczecina. Zdecydowała najniższa cena - 140 mln zł. Pozostali oferenci byli drożsi - najwyższa cena sięgała prawie 200 mln zł. 140 mln zł to jednak było za dużo dla GDDKiA, która spodziewała się maksymalnie ceny 106 mln zł. Pozostały jedynie dwa wyjścia, rozpocząć nowy przetarg lub dołożyć brakujące 35 mln zł. Na szczęście zdecydowano się na to drugie.

Wygrana firma miała najpierw 15 miesięcy na prace projektowe i jak wtedy twierdził rzecznik GDDKiA - pierwsze prace w terenie miała rozpocząć wiosną 2019. Na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod adresem http://dk13.warzymice-przeclaw.pl/opis-kontraktu/ opublikowana jest informacja, że rozpoczęcie robót budowlanych powinno się zacząć w maju tego roku. Próżno jednak szukać na pobliskich polach sprzętu i robotników.

Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID - mówi na obecną chwilę (czerwiec 2019) Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA. Jeżeli wszelkie kwestie proceduralne będą przebiegać prawidłowo, to w lipcu powinniśmy uzyskać decyzję. Wówczas w ciągu tygodnia przekazujemy plac budowy i wykonawca powinien rozpocząć roboty. Równocześnie ruszą ratownicze badania archeologiczne - dość spory zakres inwestycji pokryty jest stanowiskami archeologicznymi.

Jednak co chwilę zalewani jesteśmy informacjami na temat problemów szczecińskiego wykonawcy na podobnych inwestycjach. Firma "Energopol" ciągle nie może dokończyć budowy obwodnicy Wałcza. Pierwotnie tamta droga miała być skończona w maju 2018. Po uwzględnieniu roszczeń wykonawcy, termin jej ukończenia GDDKiA przesunęła o rok. Jednak do tej pory droga jest w budowie. Postęp prac oszacowano na 85%. Problemem na kontrakcie jest brak mobilizacji wykonawcy, co przekłada się na brak realizowanych robót i brak możliwości wnioskowania o płatności za wykonane prace – komentuje Mateusz Grzeszczuk. W związku z upływem terminu umownego, wykonawcy będą naliczane kary umowne, z zastrzeżeniem rozpatrywania kolejnych roszczeń terminowych złożonych przez wykonawcę. GDDKiA stosuje też płatności bezpośrednie dla podwykonawców, którzy nie otrzymali wynagrodzenia.

Równie źle wygląda sytuacja na przy przebudowie węzła Kijewo i budowie S3/A6 do węzła Rzęśnica. Jak informują kierowcy stojący w gigantycznych korkach - na budowie nie wiele się dzieje. Przyznaje to GDDKiA. Widzimy znaczne spowolnienie robót przy rozbudowie węzła Szczecin Kijewo. GDDKiA wystosowała do wykonawcy - firmy Energopol Szczecin wezwanie do poprawienia zgodnie z klauzulą 15.1 Warunków Kontraktu. Oczekujemy od Wykonawcy zastosowania się do określonych w wezwaniu terminów wykonania poszczególnych robót - mówi Mateusz Grzeszczuk. Zgodnie z zatwierdzonym Programem Robót w ubiegłym miesiącu przy rozbudowie węzła miało pracować blisko 40 sztuk sprzętu i 61 pracowników, tymczasem były dni, w których pracowało zaledwie kilku pracowników i 1-2 koparki. Nie są kontynuowane roboty przy budowie wiaduktu nad autostradą A6, nie jest wykonywana górna warstwa nasypu na łącznicach i dalsze roboty, które mogą i powinny być realizowane. Opóźnienia dla niektórych asortymentów w stosunku do zatwierdzonego Programu Robót sięgają ponad 70 dni.

Jak będą wyglądać prace przy budowie obwodnicy Przecławia i Warzymic? Zwróciliśmy się z zapytaniem do GDDKiA czy opóźnienia z budową w Kijewie, Rzęśnicy i w Wałczu nie przełożą się na problemy z naszą obwodnicą? Czy jest jakiś plan B na problemy z "Energopolem"? Odnosząc się do kwestii problemów firmy Energopol Szczecin, to wykonawca podpisując kontrakt zobowiązał się do wykonania inwestycji - mówi Mateusz Grzeszczuk GDDKiA. Na bieżąco monitorujemy stan zaawansowania kontraktu i działamy adekwatnie do sytuacji zgodnie z Warunkami Kontraktu. W wypadku bankructwa jakiegokolwiek głównego wykonawcy, kontrakt jest zrywany z winy Wykonawcy, ponieważ nie może zostać wykonany. W takiej sytuacji w odpowiednim postępowaniu zgodnym z Prawem Zamówień Publicznych należy wybrać nowego Wykonawcę i z nim zawrzeć umowę biorąc pod uwagę oczywiście już wykonany zakres inwestycji.

W ostatnim czasie zwracaliśmy się dwukrotnie do firmy "Energopol" o informacje nt. naszej obwodnicy. Czy harmonogram prac projektowych został zrealizowany o czasie? Kiedy mają rozpocząć się prace ziemne w naszych okolicach? Jaki jest harmonogram prac na najbliższe miesiące? Niestety do tej pory żadna informacja na adres naszej redakcji nie dotarła. Jeśli otrzymamy cokolwiek - natychmiast opublikujemy.

korki dk 13 lato 2010

Na zdjęciu korek aut stojących od ronda Hakena do Warzymic. Zdjęcie zrobiono latem 2010 roku. Dokładnie 9 lat temu.